Metodyka
Uczymy efektywnej współpracy na samym etapie edukacji przygotowując młodych ludzi do życia i pracy w dorosłym życiu i świadomego uczestnictwa w społeczności i w poszanowaniu tradycyjnych wartości. Uczymy też odpowiedzialności, czyli planowania własnego czasu na pracę domową czy pracę przy odwróconej lekcji).
Ćwiczymy kompetencje takie jak uważność, aby pomagać i uczyć wyławiać ważne i wartościowe informacje z chaosu bodźców współczesnego świata.
Pomagamy tam, gdzie publiczna edukacja blokuje rozwój. Wspieramy kreatywność i samodzielność młodych ludzi.
Skupiamy się na nauczaniu podstawowym starszych dzieci, aby pomóc im w okresie, kiedy ich umysł jest najsilniej konfrontowany z wyzwaniami współczesnej technologii informacyjnej.
Łączymy współczesną wiedzę z zakresu neurobiologii, najlepsze zachodnie doświadczenia pedagogiczne z naszą pedagogiczną pasją
Naszą koncepcję edukacyjną i oferowane warsztaty, laboratoria i pakiety edukacyjne w praktyce opieramy na wykorzystaniu ciekawości ucznia, samo nagradzaniu (układ dopaminergiczny), praktycznym zapoznaniu ucznia z metodą naukową (nauki doświadczalne), wsparciu terapeutycznym (umiejętność wyciszenia emocji i skupienia-sensomotoryka) oraz wiedzy o mechanizmach w układzie nerwowym związanych z zapamiętywaniem.
Korzystamy także z elementów planu Daltońskiego, oraz odwróconej lekcji.
Jednakże w odróżnieniu od tej pierwszej koncepcji zachowujemy sprawdzoną w tradycyjnej edukacji hierarchię w relacji nauczyciel przedmiotu (mistrz, mentor, osoba wspierająca) - uczeń. Różnica jest taka, że mistrz lub mentor nie inicjuje i nie wykonuje pracy za ucznia, a jedynie używa swojego doświadczenia i wiedzy by w postaci określonych “impulsów” naprowadzić ucznia na dostępne informacje i przybliżyć metodę naukową. Nauczyć wyszukiwania informacji posiadających wartość logiczną od dezinformacji w mediach i w sieci oraz bezpiecznego i efektywnego korzystania z dostępnych mediów elektronicznych, a także tradycyjnych źródeł informacji jak podręcznik czy skrypt lub schemat.
Kolejnym etapem jest zapis wykonanej pracy - pomagamy uczniom formułować wnioski z prowadzonych obserwacji, doświadczeń. Uczymy przygotowania prezentacji pracy (poster, skecznotka, prezentacja elektroniczna, podkast, audycja).
Mistrz i mentor jest też osobą egzekwującą konsekwentne wykonywanie pracy przez ucznia traktując je z bardzo duża powagą - dostosowaną do możliwości ucznia i nadaje im określone ramy czasowe co pomaga zarówno w kształtowaniu samodyscypliny u uczniów chaotycznych lecz zdolnych jak i wspiera uczniów z trudnościami kognitywnymi. Momenty skupienia przeplatane są chwilami odpoczynku, dyskusji, czasu na chwilę relaksu,
W ostatnich latach pracując z dziećmi w edukacji domowej, zespół nasz wypracował autorski sposób pracy z młodzieżą poprzez SKILL_PROJECT.
linki
https://dalton.org.pl/dalton-menager/
https://bibliotekanauki.pl/articles/2057576.pdf
odwrócona lekcja:
https://ko.poznan.pl/wp-content/uploads/2017/09/odwrocona_lekcja.pdf